Nádrže

Nápady pro rozumné umístění nádrží LPG ve vozidle

Když se někdo rozhodne pro LPG přestavbu svého vozidla, největší starost mu dělá, co se zmenšeným prostorem kufru.

Nejrozšířenější metoda umístění nádrží LPG je příčné uložení válcové nádrže v přední části kufru ve směru jízdy vozidla. Nádrže se vybírají tak, aby byly co nejlépe využity geometrické rozměry prostoru, mezi vnitřní kapotáží kol. To znamená, maximální délku při co nejmenším průměru. Je to sice na úkor objemu, ale při dnešní hustotě čerpacích stanic LPG se to nejeví jako zásadní problém. Dnes už není účelné montovat 80-90-ti litrové nádrže LPG, úplně postačí nádrže o objemu 45-60 litrů.

Napříč umístěné nádrže LPG jsou praktické pouze u limuzín, a obecně u čtyřdveřových vozidel. Pro kombi a pětidveřová vozidla se sklopitelnými sedátky pro zvětšení zavazadlového prostoru je uložení napříč nepraktické. V tomto případě lze umístit nádrž na LPG podélně ve směru jízdy. Při dělení sedaček 1/3-2/3 je účelné uložit nádrž za menší sedačku, i tak ještě zůstane prostor pro variabilitu zvětšení zavazadlového prostoru sklopením 2/3 sedačky.

Už léta existuje jedno praktické řešení montáže LPG pro umístění nádrže LPG: nádrž LPG se umístí do prostoru pro rezervní kolo. Jedná se o specielní nádrž (podle tvaru – toroid) o různých objemech a rozdílných vnějších rozměrů. Například v Itálii, 60% přestavěných vozidel jezdí s toroidní nádrží. Toto řešení má tu výhodu, že vůbec neklesne objem zavazadlového prostoru. Podlaha kufru zůstane beze změn. Automaticky ale vyvstane otázka: „co s rezervním kolem?“ Nejjednodušší odpověď je, že ho dnes už sebou nemusíte vozit, když máte schválenou opravnou sadu nahrazující rezervní kolo.

Nádrže LPG a předepsaná maximální životnost

Nádrže LPG montované se soupravami alternativního pohonu do vozidel mají předepsanou maximální životnost 10 let od data výroby. V současné době u řady vozidel dochází k nutnosti výněny nádrží. Tuto výměnu je možné provést prostou výměnou válcové nádrže za válcovou, nebo nádrže v prostoru pro rezervu (toroidní) za nádrž stejného provedení. Je  však možné provést výměnu náhradou válcové nádrže nádrží LPG do prostoru pro rezervní kolo nebo opačně.Výměnu provádíme i u vozidel z dovozu.

U vozidel s předpokladem vyřazení z provozu kratším než 10 let (Favorit, Škoda 105, 120, VAZ a dalších starších vozidel), je možné provést náhradu starší nádrže s kratším ukončením životnosti.

Nádrže LPG

 

V současné době u řady vozidel dochází k nutnosti jejich výměny. Výměnu je možné provést prostou výměnou válcové nádrže za válcovou, nebo nádrže v prostoru pro rezervu (toroidní) za nádrž stejného provedení. Je však možné provést výměnu náhradou válcové nádrže nádrží do prostoru pro rezervní kolo nebo opačně.Výměnu provádíme i u vozidel z dovozu.

 

U vozidel s předpokladem vyřazení z provozu kratším než 10 let (Favorit, Škoda 105, 120, VAZ a dalších starších vozidel), je možné provést náhradu starší nádrže s kratším ukončením životnosti

 

Desetiletá lhůta životnosti nádrže je dána předpisem na její výměnu Ministerstvem dopravy, na doporučení výrobců nádrží.Nelze prodloužení vyřešit ani zkouškou či jiným způsobem.Výměny nádrží včetně multiventilu provádí firmy provádějící montáže alt. pohonu LPG.

 

Na nádrže LPG nelze provádět tlakové zkoušky s prodloužením jejich životnosti. Dle rozhodnutí Min.dopravy ČR je nutné prošlé nádrže nahradit novými včetně multiventilu zabudovaném na nádrži. Nová nádrž (toroidní) včetně multiventilu, práce a revize vyjde na 7000 Kč.

 

Výměna nádrže LPG válcové je za 4700 Kč. Pokud chcete jezdit pouze na benzín, je nutné mít demontáž provedenou u pověřené firmy, která Vám demontáž potvrdí do technického průkazu.Potom Vám MÚ zruší provoz na LPG v osvědčení o TP